One Direction
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

een gezellig forum over one direction


Je bent niet ingelogd. Log in of registreer je

rpg tips van nion

Ga naar beneden  Bericht [Pagina 1 van 1]

1rpg tips van nion Empty rpg tips van nion vr dec 14, 2012 10:23 pm

Nion


Admin

RPG-vormen:
Beginnende RPG-vormen:
1)Beginnende RPG-er
2)Beginnende RPG-er met eigen stijl
Ervaren RPG-vormen:
1)De herhaler
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ik heb besloten om zelf een RPG-gids te schrijven, maar dan met tips die aangepast zijn aan de voorkomende vorm. Zoals jullie hierboven zien ga ik 3 vormen beschrijven. (Voor zover ik weet zijn het de enigste vormen, als er nog een vorm is pb me dan maar.) De drie vormen zijn: beginnende RPG-er, beginnende RPG-er met eigen stijl en als laatste de herhaler.
In dit topic ga ik deze vormen één voor één beschrijven en een aangepaste tip geven om deze te ontwijken. Hierdoor wil ik beginnende RPG-ers graag helpen om wat meer ervaring op te doen.
Om te beginnen ga ik de eerste vorm beschrijven, maar voor ik begin wil ik een paar dingen zeggen:
*Ik wil niet dat iemand denkt dat deze tekst is afgepakt van iemand. Ik heb deze tekst zelf geschreven met de ervaring die ikzelf heb. Natuurlijk zitten er hier en daar een paar dingetjes tussen die lijken gepikt te zijn van het topic ‘Role playing game for dummies’ Maar dit komt omdat ik dat topic zelf gelezen heb en een soort van in mijn hoofd heb zitten. Ik kan er niets aan doen dat sommige tips een schaduw zijn van een tip in die gids. Als het echt zo’n groot probleem is dat ik hier een topic over maak pb me dan. Dit topic wordt dan meteen verwijderd, omdat ik gewoon niet wil dat het lijkt dat het is afgepakt.
*Ik wil niet dat deze tekst zonder toestemming op een ander forum wordt gepost. Kom ik te weten dat deze tekst zonder toestemming op een ander forum wordt gepost dan komt er een WO3!
*Er mogen ideetjes naar mij worden gestuurd. Bv. Nog een tip voor de beginnende RPG-er, een vb waarin beter wordt beschreven wat ik duidelijk wil maken of misschien nog een vorm die niet tussen de opgesomde vormen staat.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1) de Beginnende RPG-er:
Deze RPG-er herken je aan zijn korte posts. Hij/zij heeft het begin van de weg naar de Ervaren RPG-er gevonden, komt een splitsing tegen en weet niet welke kant hij/zij op moet.
De ene kant verwijst naar het blijven van een beginnende RPG-er. De andere kant verwijst naar een stapje dichter bij het zijn van een ervaren RPG-er.
Een paar tips voor deze vorm:
• Probeer de omgeving te beschrijven. (Is het slecht weer, is het gras mooi groen, is er juist geen gras,...)
• Probeer het gedrag van je personage wat meer te beschrijven. (Is je personage slechtgezind, goed gezind, verbaasd of angstig?)
• Probeer de dingen te beschrijven zoals je personage deze ziet, voelt, ruikt, smaakt, hoort. (Bij een personage dat blind is kun je bv schrijven dat hij/zij de wereld probeert voor te stellen aan de hand van de beschrijving hoe een ander personage de wereld ziet.)
• Probeer langere woorden te gebruiken. Meestal is het ene woord langer dan het andere, maar hebben ze wel dezelfde betekenis. vb: luisteren=horen
In dit geval is luisteren langer, dus kun je best dat woord gebruiken.

2) De beginnende RPG-er met eigen stijl:
Ik wist niet hoe ik deze RPG-er moest noemen. Deze vorm is (zover ik weet) zeldzaam. Deze RPG-er weet waar het om gaat in een RPG, maar weet niet hoe hij/zij het moet beschrijven. Hoewel deze vorm zeldzaam is, zijn er een heleboel soorten van deze vorm. Je hebt er die de mij- en Ikvorm gebruiken. Maar je hebt er ook die hun naam niet gebruiken.


1)De mij- en ikvorm:
Deze RPG-er schrijft zijn zinnen door de ogen van zijn personage zelf. Opzich een goed begin en er is niets mis met deze vorm, maar het komt wel een beetje raar over voor sommigen.
Deze RPG-er kan weer in twee groepen worden onderverdeeld:
De beginnende RPG-er met mij- en ikvorm en de ervaren RPG-er met mij- en ikvorm.
De beginnende RPG-er met de mij- en ikvorm heeft hetzelfde probleem als de beginnende RPG-er met eigen stijl. Eigenlijk zijn ze compleet hetzelfde, alleen gebruikt deze RPG-er ik of mij voor zichzelf in plaats van zij/hij.
Ik raad aan voor deze RPG-er om de tips van de beginnende RPG-er te lezen.

2)De RPG-er zonder naam:
Deze RPG-er hoort ook bij de beginnende RPG-er. Deze heeft hetzelfde probleem als de RPG-er met de mij- en ikvorm, alleen gebruikt hij geen ik, mij, zij of hij voor zichzelf. Ze schrijven:
Komt aangerend.
Snuffelt aan Amy’s jas
...
Deze vorm kan soms erg vervelend zijn voor andere RPG-ers. Meestal is deze vorm heel onduidelijk en moeilijk om te lezen, om het zo te zeggen. Deze RPG-er is nog zeer onervaren en ik raad aan om alle voorkomende onervaren vormen te lezen zodat deze een idee krijgt hoe hij/zij beter zou kunnen posten.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

1) de herhaler:
Dit is de enige slechte vorm van een ervaren RPG-er die ik ken. Ikzelf heb deze vorm ook.
De herhaler , zoals ik deze noem, herhaalt vaak dingen uit een vorige post of uit iets dat hij al heeft beschreven.

Bv. Amy luisterde naar zijn woorden. “Waarom moeten we vluchten?” vroeg ze, maar zonder dat ze het wist gaf hij al antwoord op haar vraag. Ze luisterde aandachtig naar zijn antwoord en dacht na.

In die post heb ik ‘luisteren’ twee keer gebruikt in drie zinnen. Dit is nog maar een klein voorbeeldje, maar ik heb soms een lange post gehad waarin wel 7 keer ‘luisteren’ stond.

Voor deze RPG-er heb ik de tip:

*gebruik de verschillende woorden. Gebruik luisteren en horen bij elkaar in een lange post. Zo valt het minder op. Probeer ook meer te beschrijven hoe het voelt wanneer je personage iets te horen krijgt.

vb: Rosie’s woorden leken wel in Amy’s vel te snijden. Allerlei gedachten dwaalden door Amy’s hoofd, maar Amy wilde er niet aan denken. (Even een onderbreking. in de laatste zin kom je ‘denken aan’ tegen. Ik kon hier ook ‘Luisteren naar’ gebruiken. Probeer dus verschillende werkwoorden te gebruiken.) Amy keek Rosie met een pijnlijk gezicht aan terwijl Rosie verder praatte. Amy zag hoe haar mond stopte met bewegen, eindelijk, ze was opgehouden. Maar voor Amy het wist begon Rosie al terug met haar uitleg. Amy wilde gewoon niet denken aan wat Rosie allemaal beschreef. Ze wilde gewoon niet luisteren!

In de post hierboven heb ik best wel een lange post geschreven. En in die post heb ik maar één keer luisteren geschreven, terwijl het nog niet eens ‘luisteren naar iemand’ was. Als je er een post boven zou denken zou deze ‘Rosie’ meerdere keren gestopt zijn met praten.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ziezo, dit was mijn uitleg. Ik hoop dat het jullie een beetje meer geholpen heeft.

https://onedirection.actieforum.com

Terug naar boven  Bericht [Pagina 1 van 1]

Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum